Afbeelding

WW in Groningen naar laagtepunt ondanks onzekere economie

Algemeen

MIDDEN-GRONINGEN - Het aantal mensen met een WW-uitkering in Groningen is, ondanks een toename in december, fors gedaald in 2022.

Dit komt doordat de vraag naar personeel groot is. Naar verwachting houdt het personeelstekort voor een groot deel aan in 2023. De economische onzekerheden zijn daarmee nog niet terug te zien in de WW-ontwikkeling.

Na twee jaar corona kwamen er in 2022 nieuwe onzekerheden bij, zoals de oorlog in Oekraïne en de snel stijgende prijzen van grondstoffen, energie en boodschappen. Dit heeft vooral indirect invloed op de ontwikkeling van het aantal WW-uitkeringen. Door onzekerheid kan de economische activiteit (consumentenbestedingen, investeringen van bedrijven) afnemen, waardoor bedrijven minder mensen nodig hebben. Gevolg is dat contracten niet worden verlengd. Deze keer zijn de onzekerheden niet terug te zien in de ontwikkeling van het aantal WW-uitkeringen. Integendeel: het aantal WW-uitkeringen in Groningen is eind 2022 zelfs 14 procent lager dan eind 2021.

Een belangrijke oorzaak zijn de enorme personeelstekorten. Werkgevers zijn huiverig om personeel te ontslaan bij teruglopende omzet, omdat het moeilijk voor ze is om weer personeel terug aan te nemen. Ook vinden mensen die hun baan verliezen over het algemeen snel nieuw werk in deze krappe arbeidsmarkt. Het tekort aan personeel heeft verschillende oorzaken. Een tijdelijke oorzaak is het gevolg van corona. Mensen hebben uitgaven uitgesteld. Doordat ze deze later toch gingen doen, zorgde dat voor meer werk in allerlei sectoren. Daarnaast zijn er structurele oorzaken, zoals vergrijzing. Maar liefst één op de tien werknemers in de provincie Groningen is 60 jaar of ouder. Een groot deel van deze werknemers gaat binnen nu en zeven jaar met pensioen. Ook groeit de vraag naar medewerkers door de ambities in de maatschappij, zoals het bouwen van woningen, de klimaatdoelen en voldoende medewerkers voor zorg, onderwijs, kinderopvang en defensie. Daarnaast vraagt de 24-uurseconomie om personeel voor het bezorgen van boodschappen, maaltijden en online aankopen.