Het was druk bij de aftrap van LOES in Zuidbroek.
Het was druk bij de aftrap van LOES in Zuidbroek.

Midden-Groningen trapt ‘LOES in de buurt’ af in Zuidbroek

Algemeen

ZUIDBROEK – Bij dorpshuis De Broeckhof in Zuidbroek is donderdagmiddag ‘LOES in de buurt’ feestelijk afgetrapt.

LOES staat voor ‘Loket Ontwikkeling, Educatie en Support’. De bus is een initiatief van het BWRI dat hiervoor een subsidie heeft gekregen vanuit Werk In Zicht, het samenwerkingsverband in de arbeidsmarktregio. Met dit initiatief brengt de gemeente Midden-Groningen haar dienstverlening dichter bij de inwoners. Elke donderdag rijdt bus LOES naar een ander dorp of wijk in de gemeente. Inwoners kunnen zonder afspraak langskomen voor vragen, ideeën of een praatje. Medewerkers van verschillende teams van de gemeente reizen mee, zodat vragen direct beantwoord kunnen worden en daarbij maakt het niet uit wat voor vragen at zijn. Vragen over werk, inkomen of geldzaken, maar ook voor vragen aan de afdeling Burgerzaken of het doorgeven van een verhuizing kunnen inwoners bij LOES terecht. Zo verkleint de gemeente letterlijk de afstand tussen het gemeentehuis en inwoners. 

LOES is al meerdere malen op pad geweest in de gemeente, maar er was nog geen officieel startmoment. Donderdag gaf wethouder Evert Offereins daarom het startsein in kerstsfeer. Inwoners konden ook hun kerstwens ophangen in de kerstboom en er terecht met hun vragen. En om het allemaal nog wat sfeervoller te maken, waren er gratis oliebollen. Wethouder Evert Offereins: ,,Inwoners moeten hun gemeente gemakkelijk kunnen bereiken. Niet iedereen stapt vanzelf naar het gemeentehuis. Met LOES komen we naar inwoners toe, waarmee we deze drempel verlagen.’’