Wethouder Mellies (links) en Harte Ebels onthullen het informatiebord. (foto: Wim A.H. Rozema)
Wethouder Mellies (links) en Harte Ebels onthullen het informatiebord. (foto: Wim A.H. Rozema)

Informatiebord onthuld in vernieuwd Oosterpark

Algemeen

HOOGEZAND – Het vernieuwde Oosterpark in Hoogezand dat na vele jaren van achterstallig onderhoud een facelift heeft gekregen is zaterdag met de onthulling van een informatiebord heropend.

De onthulling vond plaats door wethouder Jur Mellies van Midden-Groningen en Harte Ebels van het Buurtcomité Oosterpark. Het Oosterpark in Hoogezand is aangelegd begin jaren ’30 van de vorige eeuw als onderdeel van het uitbreidingsplan tussen de bebouwingslinten langs het toenmalige Winschoterdiep en de spoorlijn. 

Midden in de woonwijk met de kenmerkende jaren ‘30-woningen ligt het gelijknamige plantsoen, dat is ingericht als een wandelpark. In 2001 is dit deel van het park aangemerkt als een Rijksmonument. De hele wijk en het park zijn nog gaaf, maar door achterstallig onderhoud was alle groen in het Oosterpark in verval geraakt. Hierdoor waren in het park de belangrijke zichtlijnen verdwenen en de diversiteit aan beplanting verloren gegaan. Om de achteruitgang te stoppen heeft het Buurtcomité Oosterpark aan de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij gevraagd om een herstelplan te maken voor het Oosterpark. Dit plan is door de gemeente Midden-Groningen overgenomen en na een herstel in zes jaarlijkse termijnen ligt het Oosterpark er weer prachtig bij, tot tevredenheid van omwonenden.