De motie van wantrouwen tegen wethouder Markus Ploeger werd uiteindelijk verworpen door de raad. (foto: Pepijn van den Broeke)
De motie van wantrouwen tegen wethouder Markus Ploeger werd uiteindelijk verworpen door de raad. (foto: Pepijn van den Broeke)

Wethouder Ploeger overleeft motie van wantrouwen oppositie

Algemeen

HOOGEZAND – In een niet zelden emotioneel, ruim drie uur durend debat tijdens de vergadering van de raad in Midden-Groningen stemde uiteindelijk de voltallige ChristenUnie tegen een mede door henzelf ingediende motie van wantrouwen tegen de wethouder van financiën.

Na het debat over de verhoging van de onroerend zaak belasting voor de komende twee jaar (totaal 7,3 procent) en het besluit al was genomen kwam fractievoorzitter Roshano Dewnarain van GroenLinks na een schorsing plotseling met een mede door PvdA, D66, ChristenUnie en SP ondertekende motie van wantrouwen tegen wethouder Markus Ploeger. ,,We willen graag een motie indienen die gaat over het proces en niet zozeer over het voorstel’’, aldus Dewnarain. Het ging de partijen er vooral om dat na een eerder debat nu hetzelfde voorstel naar de raad ging. De oppositiepartijen hadden een amendement ingediend waarbij voor 2025 een verhoging van 2,4 procent zou plaatsvinden en het verschil te dekken uit de algemene reserves en voor 2026 nog even geen besluit te nemen. Dat amendement werd met 23 tegen 8 stemmen aangenomen. Wel maakten de oppositiepartijen duidelijk dat zij graag nog een discussie hadden willen hebben, maar dat dit door de wethouder niet was opgepakt. 

In een reactie zei Ploeger het jammer te vinden dat de raad het college niet de mogelijkheid bood even af te wachten waar die mee zou komen, maar in een werkgroep zelf mee aan de slag wilde gaan. Toen het agendapunt, met amendement, unaniem was aangenomen en er een schoring volgde kwam plotseling de motie van wantrouwen op tafel. Daarop volgde een emotionele drie kwartier. Raadslid Hoving (BBP): ,,We voelen ons keihard genaaid. Dit is walgelijk en stuitend.’’ Joosten (CU) probeerde de motie wat te verzachten door te zeggen dat die partij graag goed onderbouwde voorstellen wil en daarom had besloten zich bij de motie aan te sluiten, maar zei gelijk ook ‘nu heel veel wantrouwen vanuit de raad te voelen’. Daarop liepen de emoties steeds verder op en werden termen als ‘schandalig’, ‘zo moeten we niet met elkaar omgaan’, ‘het leveren van een streek’ en ‘hier wordt een spelletje gespeeld’ geuit. 

Namens B en W zei wethouder Annemiek Hoesen: ,,Het is als een schok bij ons binnen gekomen, een motie die plotseling wordt ingediend. Onze portefeuillehouder financiën heeft verschillende gesprekken gevoerd en we hebben ons uiterste best gedaan een sluitende begroting op te stellen. In het verloop van deze vergadering zijn verschillende amendementen besproken en er was een waardevolle discussie gaande. Er is een besluit genomen en het verbaast ons hogelijk dat deze motie is ingediend op het functioneren van onze collega-wethouder. Hij heeft ook verteld waarom het nodig was deze ozb-verhoging nogmaals te agenderen. Het is niet aan ons een oordeel te vellen over het indienen van een motie, maar ik kan u wel zegen dat het ons behoorlijk heeft geschokt.’’ 

Na alle emoties, waarop coalitiepartijen al meldden nooit meer met deze oppositie een teambuildingsdag op de hei mee te willen maken, bleek vooral de ChristenUnie toch te zijn geschrokken. De drie CU-raadsleden gaven aan dat dit ‘heel wat met ze deed’. ,,Mensen zijn doodongelukkig, we drijven iedereen uit elkaar en we moeten ook met elkaar verder. Dit kan ik niet voor mijzelf verantwoorden’’, aldus Niels Joostens (CU). Alle drie stemden daarom tegen de motie van wantrouwen, die werd verworpen met 11 tegen 18 stemmen. Voor de motie stemden PvdA, D66, GroenLinks en de SP.