Een goed gevulde raadzaal met familieleden luistert naar wat de Kinderraad het afgelopen jaar heeft gedaan.
Een goed gevulde raadzaal met familieleden luistert naar wat de Kinderraad het afgelopen jaar heeft gedaan.

Raad van de Toekomst biedt motie aan gemeenteraad aan bij afscheid

Algemeen

HOOGEZAND – De Raad van de Toekomst in Midden-Groningen neemt afscheid. Dat gebeurde maandagmiddag in de raadzaal van het gemeentehuis in Hoogezand, met een overzicht wat ze het afgelopen jaar hadden gedaan en de aanbieding van een echte motie.

Dit schooljaar heeft de Raad van de Toekomst zich beziggehouden met het thema ‘Pesten en veiligheid’. Donderdag presenteren de leden van de kinderraad aan het begin van de raadsvergadering hun ideeën over dit thema in een motie aan de gemeenteraad die, zo wordt gehoopt, door de raad zal worden uitgevoerd. Zo zou elke school een vertrouwenspersoon moeten hebben en zouden er trainingen en gastlessen moeten komen over pesten. In de motie wordt ook geconcludeerd dat kinderen met een beperking meer gepest worden dan kinderen die geen beperking hebben en de raad wordt verzocht een plan van aanpak tegen pesten te maken, een vertrouwenspersoon voor elke school aan te stellen en meer sport- en speelplekken te creëren die ook toegankelijk zijn voor kinderen met een beperking.

Burgemeester Erica van Lente en kinderburgemeester Joep van Bergen hielden tijdens het afscheid een korte toespraak. Van Lente noemde het ‘mooi’ wat de kinderen van de Raad van de Toekomst het afgelopen jaar hebben gedaan en had ook waarderende woorden voor kinderburgemeester Joep, die in zijn laatste woord zei dat hij hoopte dat de gemeenteraad de adviezen die ze gaat krijgen serieus zal nemen.