
Midden-Groningen neem deel aan NPG-project Jong Samen
AlgemeenHOOGEZAND – De gemeente Midden-Groningen gaat via een subsidieaanvraag deelnemen aan het NPG-project Jong Samen.
De provincie Groningen stelt binnen het Uitvoeringsprogramma Gezondheid 2026–2029 van het Nationaal Programma Groningen (NPG) middelen beschikbaar om het project Jong Samen uit te breiden naar meerdere gemeenten. Het college heeft een subsidieaanvraag ingediend, omdat deelname bijdraagt aan de uitvoering van het bestaande gemeentelijke beleid rondom onderwijsachterstanden, een kansrijke start en preventie. Het project richt zich op jonge kinderen van 0,5 tot 2 jaar van ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag, vaak in kwetsbare situaties zoals armoede of werkloosheid. Deze kinderen krijgen gratis toegang tot reguliere kinderopvang, bij voorkeur in de eigen wijk. Dit draagt bij aan kansengelijkheid in de eerste levensjaren, een periode die cruciaal is voor de ontwikkeling van kinderen.
Onderzoek laat zien dat deelname aan kwalitatief goede kinderopvang, ontwikkel- en taalachterstanden kan verkleinen. Concreet doen minimaal 46 kinderen uit Midden-Groningen mee, waarbij naar schatting 70 procent doorstroomt. De gemeente richt zich op die plekken waar de meeste doelgroepkinderen, kinderen met risico op achterstand, wonen. Juist in de eerste levensjaren wordt een belangrijke basis gelegd voor de ontwikkeling van kinderen, zo wordt gesteld. Door kinderen vroegtijdig toegang te geven tot kwalitatief goede kinderopvang, wordt de kansengelijkheid vergroot, en gezinnen die anders minder toegang hebben tot deze voorzieningen, ondersteund.
De totale projectkosten bedragen ongeveer 607.174 euro voor de periode augustus 2026 tot en met december 2029. Hiervan wordt 432.000 euro aangevraagd bij het Nationaal Programma Groningen. De provincie Groningen neemt naar verwachting deze maand een besluit over de subsidieaanvraag.







