Nog niet alle inwoners van Harkstede zijn tevreden over de informatievoorziening vanuit de gemeente
Nog niet alle inwoners van Harkstede zijn tevreden over de informatievoorziening vanuit de gemeente

Nog steeds problemen voor inwoners Harkstede rond uitbreidingsplan

Algemeen

HARKSTEDE – De uitbreiding van Harkstede naar Fase 2 loopt nog steeds niet soepel waar het informatie en inspraak richting bewoners van dat dorp betreft.

Er zijn daarom opnieuw schriftelijke vragen aan het college van B en W van Midden-Groningen gesteld. Eerdere informatie richting inwoners van Harkstede liep dermate stroef toen werd gesteld dat tientallen woningen zouden moeten worden afgebroken en een groot deel van het dorp daartegen ‘in opstand kwam’. Toenmalig verantwoordelijk CDA-wethouder Erianne van der Burg gelastte een tweede informatieavond in, waar in een volle sporthal van De Borgstee nadere - en in de ogen van politiek Midden-Groningen - betere informatie werd gegeven. 

Maar kennelijk zijn er nog steeds veel onduidelijkheden, ook richting inwoners die zich na toezeggingen nog steeds niet gehoord voelen. Forum voor Democratie in de gemeenteraad van Midden-Groningen heeft daarom vragen gesteld. Die partij concludeert dat bij de uitbreiding van Harkstede fase 2 de huidige status van de stedenbouwkundige uitwerking minder ver is dan waar deze in 2024 plotseling, na enig dorpsrumoer, werd afgebroken. Gevraagd wordt welke visie het college daarop heeft. ,,Op de bewonersavond konden specifieke vragen van aan- en omwonenden niet worden beantwoord of verduidelijkt, omdat men hier op macroniveau mee bezig zou zijn. De direct betrokkene aanwonenden zijn naar eigen zeggen nooit persoonlijk aangesproken of geconsulteerd. Neemt het college deze mensen wel serieus?’’, zo vraagt FVD-raadslid Ronald Stalman nu aan het college.